Jak wydać własną książkę? Sprawdź, co musisz wiedzieć przed publikacją.
20 grudnia 2018

Jak wydać własną książkę? Sprawdź, co musisz wiedzieć przed publikacją.


Renomowane wydawnictwo

Pierwszym sposobem jest dostarczenie manuskryptu do wydawnictwa i oczekiwanie na jego decyzję. Wybierając je, należy się dobrze zastanowić i wziąć pod uwagę jego profil, np. jeśli napisaliśmy utwór dla dzieci lub lekką powieść obyczajową, lepiej nie wysyłać ich do firm publikujących dzieła wysokoartystyczne, lecz do takich, które wydają literaturę rozrywkową.

Jeśli skrypt zachwyci wydawców, możemy liczyć na profesjonalne wydanie i promocję. Brzmi świetnie i prosto, jednakże w rzeczywistości wydać książkę w ten sposób jest bardzo trudno. Konkurencja jest ogromna – każdego dnia domy wydawnicze otrzymują dziesiątki powieści od marzących o sławie twórców. Ponadto największe firmy bardzo niechętnie inwestują w debiutantów. Zdarza się także, że mimo już podpisanej umowy, autor musi ponieść część kosztów wydania tomu lub jego promocji. Decydując się na takie rozwiązanie, trzeba również liczyć się najczęściej z dość niskim wynagrodzeniem (szczególnie w przypadku debiutu).

Należy też koniecznie zwrócić uwagę na kwestię praw autorskich. Zwyczajowo twórca ceduje bowiem na wydawnictwo swe prawa do utworu na ok. siedem lat. W tej sytuacji ewentualne wznowienie tytułu podczas obowiązywania umowy zależy jedynie od dobrej woli oficyny, a przy braku sukcesu komercyjnego, trzeba liczyć się z tym, że nie będzie żadnej reedycji.

Samodzielna publikacja w drukarni

Jeśli żaden z największych domów wydawniczych nie jest zainteresowany publikacją przesłanego dzieła, jeszcze nic straconego. Można go wydać w niewielkiej firmie albo specjalistycznej drukarni. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku trzeba się jednak liczyć z koniecznością poniesienia kosztów wydruku oraz promocji.

Aby wydać swą twórczość w ten sposób, wystarczy wysłać jej elektroniczną wersję do wybranej drukarni, a także określenie, jak ma wyglądać książka (m.in. jaki ma mieć format, z jaką okładką, na jakim papierze itp.). Profesjonalna drukarnia w Warszawie – taka jak nasza – umożliwia publikację dowolnych (również niewielkich, liczących kilka sztuk) nakładów wybranej pozycji.

Wybierając firmę, warto wcześniej poznać konkretny koszt wydania książki, np. przez kalkulator online (który znajduje się na stronie naszej drukarni z Warszawy). Wspomniany sposób pozwala na publikację własnego dzieła za stosunkowo niewielkie pieniądze. Należy przy tym pomyśleć o sprzedaży internetowej – pozwalającej na obsługę klientów z całego kraju, a dzięki ciągłej dostępności książki (dodrukowywanej na bieżąco w niewielkich nakładach, w zależności od zapotrzebowania), jest ona szybko i sprawnie wysyłana do klientów.

W sprzedaży tradycyjnej marże księgarza, dystrybutora czy hurtownika mogą pochłonąć kilkadziesiąt procent okładkowej wyceny publikacji. Sprzedaż w sieci pozwala na pominięcie tych wydatków, w rezultacie czego finansowo zyskuje autor (jego zysk jest nawet dwa razy wyższy niż w przypadku standardowej ścieżki wydawniczej), a także sam czytelnik, jeśli twórca zdecyduje się na niższą, ale ciągle dla niego opłacalną, cenę. Co istotne, w tym przypadku wszelkie prawa wydawnicze do utworu zachowuje autor.

Skuteczna promocja dzieła

Publikując utwór samodzielnie, należy również pomyśleć o skutecznej promocji. Nawet nie dysponując wielkimi budżetami marketingowymi, można reklamować się w internecie na portalach społecznościowych i forach tematycznych, a także spróbować zorganizować spotkania autorskie, np. w lokalnych księgarniach czy domach kultury. Ważna jest pomysłowość i chęć twórcy do pokazania oraz pochwalenia się swoim dziełem.


Wróć do listy artykułów

Powered by MasterApps