Jaki nakład powinna mieć Twoja książka?
8 marzec 2019

Jaki nakład powinna mieć Twoja książka?


Jaki nakład powinna mieć Twoja książka?

Nakład – zarówno początkujący, jak i doświadczeni pisarze często zastanawiają się nad tym, ile sztuk swojej książki powinni wydrukować. Egzemplarzy ma wystarczyć dla wszystkich potencjalnych czytelników, a jednocześnie nie powinno ich być tyle, aby zalegały w magazynie. Od czego zależy nakład? Dowiedz się, jak trafnie go określić.

Promocja i marketing

Pozycje poczytnych autorów są drukowane w tysiącach, a nawet w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy, co jest nieosiągalne dla debiutanta. Chyba że reklama będzie intensywna i zakrojona na wysoką skalę. Jeśli zatem dzieło jest przeznaczone do szerokiej dystrybucji, to nakład powinien wynieść w okolicach trzech do czterech tysięcy. Warto pamiętać, że im większy nakład, tym niższa cena jednostkowa druku. Żeby książka dobrze się sprzedawała, musi być nie tylko ciekawa i wartościowa dla czytelnika. Należy koniecznie zadbać o jej reklamę. Możliwości w tym zakresie to:

  • promocja przy użyciu mediów społecznościowych, blogów i portali tematycznych – pozwala trafiać do osób, które rzeczywiście interesują się literaturą,
  • reklama w tradycyjnych mediach – czyli udzielanie wywiadów dla dziennikarzy, również tych lokalnych, reklama w gazecie czy radiu,
  • spotkania z czytelnikami – mogą mieć miejsce w bibliotece, domu kultury, kawiarni czy księgarni.

Jeśli plany marketingowe są imponujące, wówczas należy nastawić się na większy nakład niżw przypadku książki, która trafia do dystrybucji bez jakiegokolwiek echa.

Opcja dla początkujących

Osoby, które nie mogą pozwolić sobie na wielotysięczny nakład, do tego w niestandardowym formacie, wciąż mają szansę wydać książkę. Opcje są trzy – niewielki nakład, na przykład na kilkaset czy kilkadziesiąt egzemplarzy, którego koszt nie przekroczy kilkuset złotych lub wydanie pozycji w wersji cyfrowej, a potem, jeśli będzie cieszyła się powodzeniem na rynku wydawniczym, wydrukowanie jej w wersji fizycznej. Ostatnia możliwość, coraz chętniej wybierana nie tylko przez początkujących pisarzy, to zamówienie w drukarni niewielkiego nakładu metodą cyfrową, opłacalną przy małej liczbie egzemplarzy. Dopiero potem, gdy książka zostanie dobrze przyjęta przez czytelników, autor decyduje się na jej dodatkowy druk już metodą offsetową. Takie zlecenie zajmuje maksymalnie trzy tygodnie.

Co ze zdjęciami?

Wartość niektórych pozycji wydawniczych tkwi w unikatowych grafikach. Dotyczy to albumów, reportaży i wielu poradników, a także książek kucharskich. Dlatego przy takich pozycjach nie wolno oszczędzać na metodzie druku. Metoda offsetowa zakłada użycie prawdziwej farby, co pozwala wiernie odwzorować kolory. Takie grafiki hipnotyzują czytelnika i zachęcają go do zakupu. Do tego należy pamiętać o doborze lepszego gatunkowo papieru, a także warto zadbać o czytelny format.

Dodatkowe koszty

Należy pamiętać o tym, że pewną ilość nakładu trzeba przekazać bezpłatnie do biblioteki. Wydrukowane książki należy również mieć gdzie przechowywać. Warto zadbać zatem o wynajęcie magazynu lub sprawdzić, czy wydawca zapewnia taką możliwość. Finalny koszt wydania książki można obliczyć, korzystając z kalkulatora dostępnego na naszej stronie. Jesteśmy profesjonalną drukarnią od wielu lat działającą w Warszawie i okolicach. Zachęcamy do przejrzenia naszej oferty.


Wróć do listy artykułów

Powered by MasterApps